Jak rozwijać mowę dziecka część 2

Czas na kolejny wpis o tym jak rozwijać mowę dziecka.

To o czym będzie?

O pamięci oczywiście 🙂

Ćwiczeniom pamięci poświęcam bardzo dużo czasu! Ćwiczę zarówno pamięć sekwencyjną, symultaniczną, ruchową, wzrokową… ale moje ulubione ćwiczenia dotyczą pamięci słuchowej i o tym właśnie chciałabym dzisiaj napisać.

Pamięć słuchowa to jeden z elementów szeroko pojętej percepcji słuchowej, ale dzisiaj oszczędzę Ci nudnej teorii, powiem tylko tyle, że   między innymi dzięki pamięci słuchowej Twoje dziecko może nauczyć się wierszyka, może zapamiętać złożone polecenie, może zbudować zdanie, może w prawidłowy sposób wypowiedzieć słowo.

Zabawa w sklep

Potrzebujesz kasy i czegoś co możesz sprzedać 😉 u nas ostatnio rządzą warzywa i owoce, ale doskonale sprawdzą się zabawki, małe figurki, obrazki itp.

Dziecko jest sprzedawcą, a Ty kupujesz. Na początek kupujesz tylko dwie rzeczy, mówisz co chcesz, dziecko czeka, a kiedy złożysz zamówienie kasuje zakupy i wrzuca do koszyka (ważne – dziecko ma kasować przedmioty w kolejności jaką podajesz)

Przykład: „Poproszę ogórka i pomidora”, dziecko bierze najpierw ogórka, a następnie pomidora.

Jeśli dziecko doskonale radzi sobie z dwoma produktami możecie zwiększyć ilość produktów do zapamiętania do trzech, następnie czterech, czy pięciu (przyznaje się – ja mam problem z zapamiętaniem pięciu 😉

Zabawa w przyjęcie

Organizujecie imprezę dla misia 🙂 najpierw organizujecie gości – zwierzaki, lalki, maskotki, no a później krzesła (za krzesła mogą równie dobrze posłużyć dwie kartki papieru) teraz miś zaprasza, mówisz do dziecka „Miś zaprasza lalkę i psa” – dziecko sadza na krześle najpierw lalkę, a następnie psa (w kolejności, jedno po drugim, od lewej do prawej) oczywiście z czasem zwiększacie ilość zaproszonych gości.

Zabawa w głodnego stwora/misia/psa itp.

Nasz misiu jest głodny, daj mu pomidora i ogórka.

 

Pranie

Ta zabawa jest świetna również dlatego, że ćwiczycie motorykę małą.

Można ją przeprowadzić na realnych przedmiotach, czyli prawdziwa suszarka do prania i prawdziwe ubrania lub na wersji mini – tutaj akurat zestaw przygotowany przez Sensolandia.

Dziecko ma za zadanie przypiąć klamerkami ubrania oczywiście w podanej przez Ciebie kolejności.

Wersja dla czytających

Wybieracie się np. na polowanie na robaczki z samogłoskami (moje robaczki pochodzą z zestawu przygotowanego przez Kreatywne Wrota) mogą być też robaczki z sylabami, czy całymi wyrazami…

Robaczki pakujecie do słoików w ustalonej kolejności.

To by było na tyle, jestem bardzo ciekawa jakie Ty masz pomysły na ćwiczenia 🙂

Dagmara Jakubczyk-Szwarc - neurologopedka, terapeutka wczesnej interwencji logopedycznej, certyfikowana terapeutka Castillo Morales, terapeutka metody miofunkcjonalnej.
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *